De Museumstoomtram Hoorn-Medemblik exploiteert een museale stoomtramdienst op de 21 km lange spoorlijn tussen Hoorn en Medemblik. Op de thuisbasis Hoorn beschikt het museum over diverse faciliteiten, waaronder een werkplaats, kolenopslag, stalling en kantoor.
TKT voert met regelmaat projecten uit op het terrein van het museum. Zo kwam enige tijd geleden de vraag om vanwege een grootschalige grondsanering in een zeer kort tijdsbestek een nieuwe stallingsruimte in de vorm van een zadeldakhal te ontwerpen en te bouwen. Nadat de vergunning werd verleend is binnen een maand de nieuwe loodsruimte over het bestaande Prorail spoor gebouwd. Na afloop van de sanering is de loods beschikbaar gebleven voor het stallen van nog te restaureren rijtuigen.
Ook bestond onlangs bij de museumstoomtram de behoefte aan een nieuwe werkplaatsvloer (ca. 400 m2). De vloer in de werkplaats was met klinkers bestraat en diende vervangen te worden door een vloeistofdichte vloer. Hiervoor heeft TKT een ontwerp gemaakt van een volledig onderheide vloeistofdichte betonvloer die grote lasten kan dragen ter voorkoming dat er in de toekomst nieuwe vervuiling in de grond kan dringen.
Een complicerende factor vormde het op houten palen gefundeerde werkplaatsgebouw, waarmee bij de fundering van de vloer rekening gehouden moest worden. In het zeer korte tijdsbestek van 1,5 week heeft TKT bij de gemeente Hoorn de vergunningsverlening georganiseerd. Onder leiding van TKT is vervolgens direct gestart met de uitvoering.
70 heipalen met een lengte van elk 19 meter zijn inpandig en trillingsarm aangebracht. Aansluitend zijn betonfunderingen gestort waarop de rails is aangebracht. Deze funderingen dienen hoge lasten van maximaal 20 ton per wielas te kunnen dragen. In de eindfase is een 22cm dikke betonvloer aangebracht en afgewerkt met een antislipsysteem. Het resultaat: de museumstoomtram was weer op tijd klaar voor het nieuwe toeristen seizoen !
Een ander recent project betrof de engineering van een stalen damwand als grondkering ten behoeve van landaanwinning achter het werkplaatsgebouw van het museum.
De combinatie van slechte grondomstandigheden en hoge belastingen op de damwand maakte het wederom tot iets speciaals. De hoge belastingen worden veroorzaakt doordat er tot aan de damwand bestrating wordt aangebracht waarop zwaar vrachtverkeer moet kunnen rijden en daarnaast ook nog spoorrails werd gelegd tot aan de rand van de damwand. Met name de zeer hoge belastingen uit de druk op de rails van locomotieven gaven een grote belasting op de damwandplanken. Om te voorkomen dat de damwanden onder de grote druk uitbuigen of bezwijken is er hier voor gekozen om een relatief groot aantal zogenaamde klapankers aan te brengen.